Pinčesobchod
Seznamte se – Žebříček EloST
Kategorie: Rozhovory / 26 Dubna 2018
Zobrazení: 1682
Komentáře: 2
Tagy:
EloST

Žebříček EloST je poměrně novým fenoménem, o kterém se mnoho neví, ačkoliv v současné době je již pevnou součástí informačního systému stolního tenisu České asociace.

 

Velice jednoduše řečeno žebříček EloST představuje globální ranking všech hráčů českých ligových soutěží včetně cizinců v nich hrajících. V profilech jednotlivých hráčů lze sledovat jejich výkonnostní grafy, bilance v soutěžích, eviduje aktuální postavení hráče v kraji a v okresu, přičemž eviduje ještě další zajímavé statistiky. Ranking funguje teprve dva roky a má ještě několik nedostatků, ale postupně se pracuje na jejich odstranění. V současné době je ,,venku“ verze EloST 5.0., se kterou se teď také blíže seznámíme.

 

A kdo jiný by nám měl udělat podrobný exkurz než zakladatel a ,,duchovní otec“ žebříčku EloST Radek KUČERA. Ten své vyprávění začíná tak, jak se sluší, a sice pěkně od začátku: ,,Myšlenka vytvořit žebříček EloST vznikla začátkem roku 2016. Chybělo nám tehdy lepší srovnání výkonnosti hráčů, jak v našem oddíle ve Staré Bělé, tak i mezi hráči v soutěžích. Procentuální úspěšnost uváděná na STISu má svá omezení a sledování vývoje výkonnosti hráčů v ní nebylo obsaženo vůbec. Systém Elo je navíc spravedlivější a relativně jednoduchý na implementaci, rozhodli jsme se tudíž vytvořit webovou aplikaci žebříčků a osobních statistik hráčů pomocí systému Elo.“

 

Tomáš Tregler kraluje celkovému žebříčku EloST

 

Na jakém principu systém Elo funguje?

,,Hlavním principem Elo je přidělování bodů na základě rozdílů výkonnosti soupeřů. Čím relativně lepšího soupeře porazíte, tím vyšší ohodnocení za zápas obdržíte, a naopak, pokud prohrajete s lepším hráčem moc bodů neztratíte. Výsledkem je relativně přesný obraz skutečné výkonnosti všech přibližně 20 tisíc hráčů.“

 

To zní vážně spravedlivě, ale předpokládám, že Elo se zejména v úplných počátcích potýkal s nějakými nedostatky.

V průběhu vývoje aplikace jsme se potýkali s množstvím problémů, které se nám lépe či hůře podařilo vyřešit.

 

Přejděme ke konkrétním problémům

Nastal například problém s extrémními případy hráčů, kteří stále pouze vyhrávají nebo prohrávají. Statisticky je pak u nich problematické určit jejich skutečnou výkonnost.

 

Dalším problémem bylo vyladění úrovní mezi jednotlivými okresy a kraji. Pokud by existovalo dostatečné množství hráčů, kteří by hráli více různých soutěží, bylo by vyladění automatické v rámci původního Elo algoritmu, ale protože počet těchto hráčů je omezený, museli jsme přistoupit k různým opatřením zrychlujícím vyladění.

 

Poslední hlavní problém, o kterém bych se chtěl zmínit, souvisí s nováčky. Do systému většinou přijdou nově hráči na nižších úrovních, ale může se stát, že se vrátí ze zahraničí hvězda, proto jsme museli zařídit, aby nově příchozí hráči byli rychle nastaveni na odpovídající úroveň a neubírali nebo nerozdávali nespravedlivě body soupeřům. To bylo až do verze 4 řešeno pomocí zrychleného vývoje během prvních 20 zápasů, ale toto řešení v určitých případech nefungovalo uspokojivě. Od verze 5.0.0 byl zaveden nový a lepší mechanismus, jehož hlavní myšlenka je v tom, že pokud prohrajete, bere se v potaz hodnota soupeřova horního okraje intervalu a pokud vyhrajete tak spodní hodnota intervalu. Elegantně je tak ošetřena situace, kdy hrajete s nováčkem a nejsou jasné jeho kvality: v takovém případě buď prohrajete s hráčem s Elo 2399, takže nic neztratíte, anebo porazíte hráče s Elo 1, takže nic nezískáte - což je přesně žádaný stav.

 

Dále řešíme menší problémy s napojením na STIS, protože některé kontumace utkání se nepřenášejí do EloST korektně, ale jak jsem uvedl, to je menší problém.

 

Takže si nyní můžeme shrnout ty větší problémy a jejich řešení:

  • vyladění úrovní mezi okresy a kraji: zavedení iterační metody, která i na základě několika málo přestupů dokáže výrazně pohnout celkovým průměrem soutěže nebo oblasti

  • problém s hráči s neadekvátní úrovní výkonnosti vzhledem k soutěži, kde nastupují: úprava původního Elo algoritmu, viz 1. graf na stránce https://www.elost.cz/st/metodika

  • nastavení nováčků: od verze 5.0.0 zavedením pásma spolehlivosti, což bylo popsáno výše

Lenka Radnicová z Nuslí vévodí pražskému žebříčku žen dle EloST

Každý správný žebříček byl měl mít svoji vlastní metodiku. Má ji i žebříček EloST?

Ano, metodika je uvedena na webu www.elost.cz. Je psána příliš stroze a technickým jazykem, takže je těžko uchopitelná, v budoucnu plánujeme připravit i metodiku dobře čitelnou laikovi.

 

Jak již bylo řečeno, tak žebříček odráží postavení hráčů v českých ligových soutěžích. Jak se ale stavíte k myšlence začlenit do rankingu i hráče hrající v zahraničí tak, aby se tento žebříček mohl teoreticky stát výchozím žebříčkem mužů a žen na místo stávajícího modelu?

Aktuálně nemáme ambici začlenit do žebříčku hráče nastupující v zahraničí pomocí hlavního algoritmu Elo, protože počet zápasů, které odehráli s hráči domácích soutěží je velmi omezený a výsledky by nebyly uspokojivé. Pro krajánky by se spíše hodila nějaká nadstavba s expertně nastavenými vahami zahraničních soutěží. Pomocí toho by v případě potřeby sestavení celkového žebříčku mužů nebo žen ČR bylo možné.

 

V tom případě by možná žebříček našel své uplatnění v hodnocení bodovacích turnajů mládeže?

Ano, určitě by to byl dobrý krok. ČAST aktuálně řeší začlenění turnajů mládeže (a nejen mládeže) do registru, takže až bude toto realizováno, přidáme do systému nově i tyto výsledky.

 

A plánujete ještě nějaké změny, o které byste se s námi mohl podělit, a nebo již žebříček považujete za dostatečně kvalitní?

V blízké budoucnosti plánujeme hlavně drobné ladění. Algoritmus, jak je koncipován nyní, je dle našeho názoru dostatečně silnou metodou pro kvalitní žebříčky.

Martin Jahoda je nejúspěšnějším hráčem okresu Jablonec nad Nisou.

Jaký máte názor na tento žebříček vy?

Žebříček EloST najdete zde.



Komentáře: 2

Valosek Milos napsal:
28 Dubna 2018
IP: 37.188.233.*
Zkusim najit nejakou kritiku. Protoze mam z toho smisene pocity. Podle me vitezstvi je viezstvi a musi se cenit. Obecne je system dnes nastaveny tak ze se napriklad ve druhe lize potkavaji hraci s vykonosti, ktera odpovida teto soutezi. Pokud budeme pridavat body za porazeni lepsiho hrace, jak vime ze v ten den byl zrovna tim lepsim? Jinak receno nebyl, ponevadz jsem ho porazil. Pokud hovorime o kvalite hracu, museli bychom preci do tohoto hodnoceni zakomponovat i jejich momentalni formu ... ...tzn. Dobry hrac je dobrym pokud ma idealni formu, nema zdravotni a psychicke problemy. Pokud nastoupi s urcitou indispozici a necha se umyslne napsat tak aby nastoupil na slabsiho hrace, tak proc by mel mit za toto vitezstvi mene bodu??? A pak li ze prohraje, tak slabsi hrac nevyhral diky svym schopnostem, nybrz momentalni spatnou formou soupere. Pro opravdovou objektivnost by hraci museli pred zapasem vyplnit dotaznik zdravotniho a psychyckeho stavu. ... ..tohle uz je vtip
... .jinak receno nehledejme ve vsem vedu a matematiku ... ...kdo je dobry vyhrava na zaklade vyhranych micku, setu,zapasu. A dle toho je i v zebricku. Pekny den.

Janda Josef napsal:
01 Května 2018
IP: 89.177.168.*
Asi před 15.-20 lety jsem se o něco podobného /jako člen klasifikační komise federálu/ pokoušel. Ještě na Atari jsem na tom strávil nespočetně hodin a žebříček byl zajímavý. Dal jsem to posoudit tehdejšímu asi nejschopnějšímu funkcionáři u nás, dr. Vladimíru Palečkovi, kterému se to nelíbilo. Už si ani nepamatuji proč. Tak jsem to zabalil, neboť by to tehdejším předsednictvem neprošlo.

Zanechat komentář