Pinčesobchod
Ivan Urban: Jakmile ping-pong zmizí z televize, upadne v zapomnění
Kategorie: Rozhovory / 22 Dubna 2016

Ivan URBAN není na české stolnětenisové scéně žádnou neznámou perzónou. Více než s pálkou v ruce je vidět se sluchátky na hlavě při řízení televizního štábu během extraligových přenosů. Jeho externí štáb dodává České televizi živé přenosy z nejvyšší české mužské soutěže už pět let.

,,Aby se stolní tenis dostal na televizní obrazovky, tak je nutná spolupráce tří dílčích subjektů. V první řadě je důležitý zájem České televize, a ten se odvíjí od finančních možností ČAST. Musím objektivně říci, že česká asociace vynakládá nemalé prostředky na propagaci stolního tenisu. Vždyť stolní tenis společně s fotbalem, hokejem, basketbalem, házenou a volejbalem patří mezi šest vyvolených sportů, které stabilně po celý rok vysílají ligovou soutěž,“ říká na úvod a pokračuje: ,,Tou třetí složkou je samozřejmě náš externí štáb, který příslušné materiály natočí a České televizi poskytne ke krácení na smluvenou délku pořadu“.

Externí štáb Ivana URBANA koordinuje živé přenosy s pražskou redakcí i-vysilání a výrobu záznamů s ostravským televizním studiem, kam se musí natočený materiál dodat mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní bezprostředně po skončení extraligového utkání. Je to mezní termín pro nahrání materiálu do střižny České televize. Odtud se poté připravuje konečný hodinový sestřih utkáním, na které se pak divák může podívat v televizi. Česká televize ho odvysílá obvykle do dvou dnů.

Tým ve složení: Marek URBAN (programátor + kamera), Tomáš VÁLEK (kamera), Jiří SPÁČIL (kamera), Petr SMÉKAL (kamera), Elvíra HAJŽMANOVÁ (živý střih), Zita MISKIERCZOVÁ (asistent zvuku) a také příležitostný brigádník z řad stolních tenistů (live scoring) pod taktovkou režiéra Ivana URBANA nebyl jediným externím štábem, který natáčel českou extraligu. Během několikaletého natáčení se vystřídalo více štábů, ale Urbanův tým se nejlépe osvědčil.

,,Na zápas přijíždíme minimálně čtyři hodiny před jeho zahájením, abychom stihli nainstalovat všechny systémy pro přenos obrazu, zvuku, grafiky, interní komunikace atd. Před samotnou instalací je však potřeba přesunout na halu téměř 400kg techniky. Nejkomplikovanější je situace v Ústí nad Labem. Jako by nestačilo, že Ústí se nachází na druhém konci republiky, tak hrací místnost se nachází ve druhém patře budovy bez výtahu. Obtížné je techniku dostat i do havířovské haly. Zato z hlediska velikosti nám zdejší hala nabízí zase ty nejlepší podmínky pro samotné natáčení. Špatně se necítíme ani v Ostravě, kde na nás vždycky už před instalací čeká i kafíčko :-)“

A jaké podmínky by vlastně měla splňovat hala určená pro televizní přenosy? ,,V každém případě musí mít připojení k internetu s určitými parametry , osvětlení minimálně 600 luxů a délku alespoň šest metrů za ohrádkou hřiště v podélné ose stolu,“ doplňuje Ivan Urban.

Foto: Antonín Bělonožník

Nedílnou součástí štábu je také komentátor a zpravidla také spolukomentátor. Nejčastěji pozici hlavního komentátora s velikou oblibou zastává Radek BAUER, který se stolnímu tenisu sám aktivně věnuje. ,,Jeho pozice je nesmírně důležitá pro následnou postprodukci, protože celému utkání dodává určitou prestiž a nezbytný rámec všech důležitých dat a sdělení. Pro následnou postprodukci to znamená především „střihové odrážky“ Jsou to místa, ve kterých jsou vytvořeny slovem komentátora relativní začátky a konce. Tedy místa, která lze rozstřihnout a navázat na ně úplně jinou částí. Čím více těchto míst v záznamu profesionální komentátor vytvoří, tím snáze se pak složí cílová délka pořadu, protože záznam je pak znáze dělitelný na menší části. Představme si, že mi dlužíte 1000,- a u sebe máte pětistovku a 3 dvoustovky a já Vám nejsem ochoten rozměnit ani korunu. Jak tedy udělat, abyste mi nedali ani o korunu více, či méně? Zde přichází ke slovu role profesionála, tedy hlavního komentátora, který občas ..jakoby jen tak řekne..“Nacházíme se ve druhém setu za stavu 6:3 ve prospěch Petra Kauckého, který...“ Tahle zdánlivě zbytečná informace je tím nejdůležitějším, co lze pro pozdější sestřih udělat. Právě tím totiž vytvořil nový relativní začátek a tu jednu dvousetkorunu Vám takto vlastně „rozmění“. Když si představíme, že ty příslušné bankovky reprezentují například třeba 5 použitelných částí přenosu 3x 15min a 2x 10min, tak jejich součet je 65min na místo 60min , které jsou pro pořad vyhrazeny.. Co s 5 minutami navíc? Musíme je prostě vystřihnout. Ale zkuste si ze svého souvislého vyprávění vyhodit 5 min. Co se stane je jasné, nebude dávat smysl. Začne-li set od stavu 6:3 zmíněným uměle vytvořeným úvodem, místo od 0:0 , tak vyřešíme přebývajících 5 min a komentář stále neztratí smysl. V tom je role hlavního komentátora mimo jiné nezastupitelná."

Neméně důležitý je ale i odborný komentář k utkání, kterému v české televizi říkají expert nebo spolukomentátor. V současné době tuto roli zajišťuje šestice spolukomentujících: Tomáš DEMEK, Jindřich PANSKÝ, Petr KORBEL, Aleš SVITÁK, nově také Radek KOŠŤÁL a ženskou složku hájí Martina KORBELOVÁ. ,,Martina nám pomáhala komentovat finále ženské extraligy, které jsme loni odvysílali. A nevedla si vůbec špatně. Velmi intenzivními spolukomentátory jsou Tomáš Demek a Jindra Panský. Tomáš je hodně bezprostřední, do této role se někdy položí tak, že často vyprodukuje větu opravdu jen pro odborníky. Když například řekne, že po krátkém čopu rozehrál banánem po lajně, bo se před tím napíchnul na vidličku, tak už musí přijít na řadu překladatel-komentátor, který vysvětlí, že se tu vidličkou žádné banány ani buchtičky jíst nebudou a Tomáš to pak znovu vysvětlí všem v lidštině. Petr Korbel je takový vypravěč. Slovy určitě nešetří. Vždycky důsledně a rozsáhle podá všechny důvody vedoucí k danému výsledku, a to nejen v postavení spolukomentátora, ale i v pozici hráče.“

,,S Petrem Korbelem se mimo jiné shodujeme i na tom, že současné snímání ping-pongových zápasů nenabízí ten nejlepší pohled. Televizní kultura totiž vyžaduje centrální symetrický pohled na kurt, a to zejména z komerčních důvodů (resp. z hlediska čitelnosti reklam). Ovšem nejlepší pohled na stolní tenis je z příčné diagonály stolu. Když nakreslíme úhlopříčku , kterou spojíme 2 rohy stolu a následně ji prodloužíme alespoň o 14 metrů , tak se dostaneme do bodu, kde ve výšce 2-2,5m uvidíme nejkrásnější stolní tenis z pohledu kamery. Hráči si zde již nestíní sami sebou, není zde žádná širokoúhlá deformace, míček je velmi dobře vidět díky ůhlovému snížení rychlosti a především je vidět jeho trajektorie zakřivění u silných rotací ve svislé rovině. Tento model aplikují čínské televize, které si potrpí na skvělém vyobrazení. Z pohledu diváka je dobře vidět technická náročnost lepším rozeznáním falšů, spinů, zatáček a buchtiček."

Ivan URBAN pracuje také na novém projektu. Od příští sezóny se totiž čeští fanoušci mohou těšit nejen na extraligové přenosy, ale také na patnáctiminutový magazín ze světa stolního tenisu, který se bude od září vysílat pravidelně každý měsíc. 

Pojďme si nyní položit ještě pár dalších zajímavých otázek.

1. Je reálné, aby se stolní tenis dočkal živých přenosů v televizi?

Já, ale například i Petr Korbel jsme velkými zastánci živých přenosů. Nicméně v současné době to představuje nemalý problém. Především to stojí více peněz, ale jsou tady i další důvody proti. Neví se totiž, kdy zápas přesně skončí, a tak by se mohlo stát, že za nerozhodného stavu bychom museli vysílání přerušit, a tím by efekt živého přenosu ztratil na významu. Jeho pokračování by se přesunulo na web, a tak se to běžně dělá.

2. Proč se v televizi neobjevuje ženská extraliga?

Tím současně odpovím i na otázku, proč je z hlediska televizního přenosu lepší hrát mužskou extraligu na jednom stole. Jak víme, tak ženy hrají na dvou stolech a zabírat dva stoly současně je „televizní nesmysl“. Museli bychom zachytit pouze jeden stůl, ale to by pak celkovou atmosféru narušoval potlesk směrovaný k vedlejšímu stolu a také samotný zvuk míčku odvedle. Navíc jednotlivé oddíly na televizní zápasy částečně finančně přispívají, což by asi pro řadu týmů ženské extraligy byla další finanční zátěž. Když v průběhu snímání jednoho stolu odvedle přilétavají míčky, které je slyšet, ale bohužel ne vidět, vypadá to, že vedle probíhá nějaký trénink, což značne snižuje důstojnost a prestiž celého zápasu.

3. Z jakého důvodu se nevysílalo MČR v Jablonci nad Nisou v televizi?

Svaz zřejmě zažádal Českou televizi o vhodný vysílací čas příliš pozdě, a tak už prostě nebyl k dispozici. Oproti loňskému roku navíc Česká televize zvýšila důraz na aktuálnost. Nechce vysílat "staré věci" Pro asociaci to mimo jiné znamená, že záznamy z úterních zápasu extraligy se již nevysíláji v sobotu, ale do dvou dnů.

V průběhu mistrovství byl vysílán jen internetový přenos. Navíc opět snímal pouze jeden stůl, a tak se množily požadavky na nasměrování kamery i na stůl vedlejší.

No v Jablonci byl ještě jeden tým, v podstatě se stejným počtem lidí jako ten náš. Chvíli jsme tak žili v dojmu, že se o ten druhý stůl nějak postarají, alespoň informativně třeba jen na jednu kameru. Ale až v průběhu dne a podle sms zpráv, které jsme dostávali, jsme pochopili, že ten tým dělá asi něco jiného. Nedokážu přesně říct co, ani proč jich tam bylo tolik a ještě navíc po ještě delší dobu než náš tým. Druhý stůl tedy zůstal bez pozornosti. Další problém spočíval v tom, že instalace vícekamerového přenosu je pevná, tj. uvázána ke kabeláži. Z toho důvodu nelze kamery přemístovat. Přesto jsme pod tlakem různých sms na to zareagovali a spustili u klíčových zápasů dvojí grafiku pro skóre, která ukazovala stav na vedlejším stole.

4. Proč se v České televizi nevysílal ani tak vysoce atraktivní zápas Havlíčkova Brodu proti Borussi Dusseldorf v Lize Mistrů?

Na vysílání Ligy Mistrů má přednostní právo společnost Laoola1 TV. Samozřejmě možnost natáčet zde jistě byla, ale svaz v této době podporoval národní věci. Do Havlíčkova Brodu jezdíme jinak velmi rádi. Víme, že si odvezeme dobrý materiál, ale taky víme, že nás čeká těžká práce s instalací techniky, jelikož i zde se tahá technika do patra. Fanoušci tu jsou jinak velmi energičtí, hluční, ale slušní. Je tu skvělá atmosféra a myslím, že Havlíčkův Brod příkladně propaguje stolní tenis ve vztahu k širší veřejnosti. Je to přesně to, jak by měl být v televizi vidět. Důstojný nástup, spousta diváků, reprezentativní prostory, to vše dohromady musí dávat signál veřejnosti, že stolní tenis je sport na úrovni, který se vyplatí hrát.

5. Dříve bylo pravidlem, že součástí televizních přenosů byly i zvukově zachycené oddechové časy. Jak je možné, že poslední dva roky tomu tak není?

To vnímám jako velký nedostatek, protože oddechové časy by rozhodně navýšily sledovanost a atraktivitu těchto zápasů. Pro letošní ani minulou sezónu svaz nepožadoval, aby byly oddechové časy nahrávány. Jedná se totiž o další, i když jen nepatrnou, finanční položku navíc (resp. o dalšího člověka). Je fakt, že někteří z trenérů extraligy nedisponuji zrovna vybranými výrazy českého jazyka. Ale to jistě ani hokejisté a dnes má u sebe mikroport i každý rozhodčí, kapitán..atd. Spíše se shodneme na tom, že zveřejňování taktiky v klíčovýchých situacích není všem koučům po vůli. V tom se zkrátka stolní tenis vůči ostatním sportům vymyká.

6.Jaká je sledovanost záznamů extraligy v České televizi?

To nikdo neumí říct přesně, zatímco internet disponuje naprosto přesným měřením s podrobnými daty, protože měří každého diváka zvlášt, tak piplmetry pro měření sledovanosti televize poskytují jen hodně orientační data. Pracují s interpolační – deduktivní metodou, která měří jen malý vzorek lidí a z jejich postoje aplikuje na celou společnost. Jinak řečeno, já a Vy a Váš trenér jsme subjekty výzkumu. Já tvrdím, že pingopng hrajete pro peníze, vy a Váš trenér říkáte, že pro zábavu. Všichni 3 jsme opravdu registrovanými členy ČAST. Závěrem tohoto výzkumu tedy je, že 30% lidí v ČAST si myslí, že hrajete pro peníze. Respondentů s piplmetry je sice mnohonásobně více, ale zrovna tak mnohonásobně je i větší společnost /než členů ČAST/ na kterou si své závěry dovolují aplikovat. Piplmetry se měřilo už v dobách dávno minulých a rozvrstvení společnosti je uplně jiné dokonce i napříč kraji. Přesto tedy poslední číslo které se ke mne dostalo je kolem 30000,- lidí. Berme to ale opravdu s rezervou pro oba směry.

Ivan URBAN vystudoval trenérskou školu FTVS na Karlově Univerzitě a andragogiku na Palackého Univerzitě v Olomouci. Původně se aktivně věnoval karate, ale poté co začal točit stolní tenis, tak mu zcela propadl a dnes už sbírá první body v okresních soutěžich. Jeho štáb nenatáčí jenom ping-pongové zápasy, ale i florbalová a volejbalová utkání a různé taneční divadelní koncerty. ,,Nejraději ale natáčím ping-pong. Za poslední roky mi velmi přirostl k srdci a po třiceti letech ve sportovním karate, kde o vašem osudu rozhodují dojmy rozhodčích, se mi na stolním tenise líbí hlavně ta spravedlnost a jednoznačnost v rozhodování.“



Komentáře: 4

Marek napsal:
22 Dubna 2016
IP: 93.91.243.*
Super zajímavý článek ze zákulisí TV přenosů. Tamča znovu palec nahoru!!
Ivana znám osobně a je to sympaťák.
A můj názor na systém extraligy,na dvou stolech se čtyřhrami do šesti bodů. Anebo nějaký jiný systém,kde by hráči odehráli každý minimálně 2 zápasy (raději každý 3). To ale musí být na těch 2 stolech,ať je odehráno za 2-4 hodiny.Bez play-off. Vyhraje družstvo,které prokazuje celoročně nejlepší výkonnost. Na jednom stole by se měl hrát jen Český pohár a mezinárodní pohár.

Radim napsal:
22 Dubna 2016
IP: 88.208.115.*
Díky za skvělé přenosy. Jen houšť.

Blackwhite napsal:
23 Dubna 2016
IP: 94.113.200.*
Před p. Urbanem , klobouk dolů!!!

Dagmar napsal:
27 Května 2016
IP: 212.109.189.*
Ivan Urban je opravdu skvělý-přeji uspěch a radost z práce.

Zanechat komentář